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Farewell letters to marketing
From Denis Gancel and Gilles Deléris

"Farewell letters to marketing" from Denis Gancel and Gilles Deléris

Between pandemic, lockdown and homeoffice, the year 2020 will not have been easy for those involved in Communication. Added to the societal changes that challenge the responsibility of brands, the health crisis has further accelerated a questioning that has been stirring the profession for a long time
Echoing the approach of the “General state of Communications” and to continue the reflection around contributing® which draws the contours of a new marketing, Denis Gancel & Gilles Deléris, founders of W, speak with one voice with experts from their agency and publish a collection of correspondence entitled “Farewell Letters to Marketing”.
The story of this book begins on March 17th. That morning, for the first time in 21 years, Denis, Gilles and their teams did not meet up for a coffee in their agency. So, between two “Zooms” and three “Teams”, they grabbed their pens for a rather scorching letter exchange and some sharp reflections on the evolution of their profession.
Already in 2009, the two friends were wondering in “Ecce Logo”, about their industry and its practices. With a clear conclusion: all the lights were turning red. Since then, the excesses of hyper consumerism, the devastation of the planet’s resources and the absence of meaning have continued to disqualify bloated and borderless marketing, inherited directly from the 1950s.
If for the authors, marketing must be severely questioned, communication can and must help companies and brands to reinvent themselves, as long as it mobilises values of humanism, intelligence and attention, without giving up to creativity.

Farewell Letters to Marketing, written by several hands, is a rich opus to rethink the future of a profession and unleash the intelligence and creativity of generations of communicators to come.

With the contribution of  : Johanne Casagrande, Martin Piot, Grégoire Weil, Emeline Keundjian, Anaïs Guillemané, Estelle Mege, Valentin Baumont and Charlotte Fessou

 

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  1. 1. Contributing Advisory, Agence W&Cie – Youtube.
  2. 2. “Etudes : ce que le public attend des marques face à la crise du COVID-19”, La Réclame, Elodie C., Mars 2020. 
  3. 3. La troisième révolution, Fred Vargas. 
  4. 4. Le soin est un humanisme, Cynthia Fleury -FNAC.
  5. 5. Critique de la vie quotidienne, III. De la modernit. au modernisme (Pour une m.taphilosophie du quotidien), L’Arche, 1981.
  6. 6. Delaney Reynolds, site web. 
  7. 7. Petite philosophie du design, trad. de l’allemand par Claude Maillard, .d. Circ., 2002 .
  8. 8. “Coronavirus : 78% des 18 – 30 ans ne voudront plus d’un monde qui refonctionne comme avant”, CB NEWS, Thierry Wojciak, Avril 2020.
  9. 9. “Ce message est pour tous mes patients mourants ou seuls”, Nouvel Obs, Doan Bui, Avril 2020.
  10. 10. Patrick Cohen avec Alexandre Mignon, Carie Milcent et Patrick Artus, Europe 1, Avril 2020. 
  11. 11. “Petit lexique du petit”, Jean Luc Petitrenaud, FNAC.
  12. 12. Dans le Manifeste du futurisme, publié en Une du Figaro le 20 f.vrier 1909. Contrevers. pour sa violence et ses relents fascistes, le projet littéraire et po.tique inspira le constructivisme, le cubisme ou le dadaïsme.
  13. 13. Grand bien vous fasse, Emission du 14 avril 2020, France Inter. 
  14. 14. Observatoire de la marque France, W&Cie- Viavoice,
  15. 15. Vincent Mayet, Amazon, main basse sur le futur, Robert Laffont.
  16. 16. “L’après confinement signera-t-il la mort de l’open space ? ” Olivier Chicheportiche, BFM TV. 
  17. 17. “Les marques et le Covid”, CSA.
  18. 18. “Notre priorité est d’encourager l’essor des sociétés à mission en France. eten Europe”. Juliette Raynal, La Tribune, Avril 2020.
  19. 19. “David Graeber : Les “bullshit-jobs” se sont multipliés de façon exponentielle ces dernières décennies” Marie Charrel, Le Monde, Septembre 2018. 
  20. 20. “Le capitalisme est-il solule dans le XXIe siècle ? Produire moins, compter mieux, aimer plus”, France culture.
  21. 21. Tout ça parce qu’au bois de Chaville, Léo Noël, Youtube. 
  22. 22. Sexisme : la colère de Delphine Seyrig – 1972, Ina sur Facebook.
  23. 23. Peau d’Âne, de Jacques Demy, d’aprés le conte de Charles Perrault, 1970.
  24. 24. Les Cahiers du Conseil de l’éthique publicitaire. Publicité, stéréotypes et représentations, édités par l’ARPP, 2020.
  25. 25. Étude Kantar “Getting Gender Right”, mars 2019.
  26. 26. “Deconfinado”, Denis Gancel Quartet, Youtube. 
  27. 27. Étude CSA, “Brands & You”, mars 2020.
  28. 28. Kantar, “Covid-19 Monitor. Évolution des comportements et implications pour les marques”, avril 2020.
  29. 29. “Le téléphone est une arme”, Solidarité Femmes Fédération Nationale, Youtube. 
  30. 30. Notre équipe, Celles de la terre.
  31. 31.“Hommes d’équipage”: l’expo de Cécile Raynal au Havre, France 3, Youtube.
  32. 32. Dis, pourquoi ? 500 questions 1000 réponses de Cecile Aubry & Christiane Anglade, Hachette.
  33. 33. “Alors, rêvons maintenant !”, Denis Gancel (Agence W),  Stratégies, Mai 2020. 
  34. 34. Sondage Ifop. Fiducial pour le JDD.
  35. 35. “Associés pour la vie”, Denis Gancel (Agence W), Stratégies, Juin 2018.
  36. 36. Antoine de Saint- Exupéry, Le Petit Prince.
  37. 37. “Le confinement est une expérience philosophique gigantesque”, Roger Pol, France Culture, Mars 2020. 
  38. 38. “Télétravail : ce qu’en retiennent les entreprises” Anne Rodier, Le Monde, Mai 2020. 
  39. 39.  “Comment garder le lien à l’heure de la distanciation sociale ?”, L’ADN, Avril 2020.
  40. 40. Agence W&Cie sur Linkedin.
  41. 41. Agence W&Cie sur Linkedin,
  42. 42. Living- zoom : n.m. – 2020 Salle à manger de la conférence en ligne.
  43. 43. Confusionnisme : n.m. – 2020 Doctrine philosophique privilégiant la désinformation. “Living- zoom” et “confusionnisme” sont deux néologismes empruntés à l’excellent et drôlissime Dicorona d’Olivier Auroy publié aux éditions Intervalles.
  44. 44. “Comment mettre en oeuvre une économie au service du bien commun le jour d’après”, Jacques Atteli, TV.
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